Statut
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Fundacja nosi nazwę „Fundacja Cooperacja” i zwana jest w dalszej treści statutu „Fundacją”. Została ustanowiona przez Monikę Pawlak i Ewelinę Lasota, zwane dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Szymona Łukaszewskiego w Kancelarii Notarialnej w Lesznie przy ul. Jana Kasprowicza 5 w dniu 29.07.2019 r., za numerem repertorium A 6640/2019.
- Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. Nr 21, poz. 97 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
- Nazwa Fundacji oraz używanie symbolu graficznego są prawnie zastrzeżone i przysługują wyłącznie Fundacji.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest miasto Leszno, gmina Leszno, powiat leszczyński w województwie wielkopolskim.
§ 4
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów statutowych, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami, a w szczególności we współpracy z innymi fundacjami, stowarzyszeniami, organizacjami pożytku publicznego.
- Dla realizacji działań statutowych fundacja może tworzyć odziały i filie.
- Fundacja może przystępować do spółek oraz podmiotów o innych formach prawnych.
- Fundacja może być członkiem krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach i działaniach.
- Fundacja jest apolityczna i niezwiązana z żadnym wyznaniem.
- Czas trwania Fundacji jest nieograniczony.
§ 5
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Fundacja może używać pieczęci okrągłej lub podłużnej wskazującej jej nazwę i siedzibę oraz pieczątek z danymi identyfikacyjnymi w tym ze znakiem graficznym, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
§ 6
- Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
§ 7
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Każdego roku Fundacja składa ww. ministrowi sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły. Sprawozdanie obejmuje okres roku kalendarzowego.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 8
- Fundacja została powołana w celu prowadzenia działalności mającej na celu edukację i integrację społeczno-kulturową zarówno w środowisku lokalnym jak i na płaszczyźnie międzynarodowej, w szczególności poprzez:
- podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- działalność na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
- działalność na rzecz integracji cudzoziemców;
- działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
- działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- działalność w obszarze nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
- działalność w obszarze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
- wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej;
- działalność w obszarze ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- działalność w obszarze turystyki i krajoznawstwa;
- działalność w obszarze porządku i bezpieczeństwa publicznego;
- działalność w obszarze upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
- działalność w obszarze pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
- działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- działalność w obszarze promocji i organizacji wolontariatu;
- działalność w obszarze promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
- działalność w obszarze rewitalizacji;
- działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1–32a.
§ 9
- Cele Fundacji są realizowane w szczególności poprzez:
- inicjowanie, organizowanie i udział w warsztatach, szkoleniach, konferencjach;
- organizowanie spotkań tematycznych, pokazów slajdów, wieczorków kulturowo-integracyjnych, happeningów, wystaw, koncertów;
- opracowywanie i realizację programów podnoszących świadomość kulturową;
- współpracę ze środkami masowego przekazu;
- inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zbieranie środków finansowych na rzecz Fundacji;
- współpracę z osobami fizycznymi i prawnymi oraz jednostkami administracji samorządowej, rządowej i organizacjami pozarządowymi, w tym zagranicznymi i międzynarodowymi, których działalność wiąże się z celami Fundacji.
- Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)
- Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, na rzecz ogółu społeczności.
- Działalność prowadzona przez fundację nie jest działalnością gospodarczą i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna, z której dochód będzie służył realizacji statutowych celów Fundacji.
ROZDZIAŁ III
ORGANY I SPOSÓB ZORGANIZOWANIA FUNDACJI
§ 10
ZARZĄD FUNDACJI
- Organem Fundacji jest Zarząd Fundacji.
- Fundatorzy mogą powołać organ nadzoru w postaci Rady Fundacji, który nie jest obligatoryjnym organem władzy.
- Członkowie Zarządu mogą być zatrudnieni w Fundacji i otrzymywać zapłatę/wynagrodzenie.
- Nie wolno łączyć funkcji członka Zarządu Fundacji i członka Rady Fundacji.
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia za udział w pracach tego organu, mogą jednak domagać się zwrotu poniesionych i uzasadnionych wydatków związanych z udziałem w pracach Rady.
§ 11
- Uchwały organów Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, chyba, że Statut stanowi inaczej.
- Każdemu członkowi organu przysługuje jeden głos.
- Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- bezwzględnej większości głosów – należy przez to rozumieć liczbę głosów większą niż połowa członków organu, według określonego postanowieniami Statutu składu organu na dzień powzięcia uchwały;
- zwykłej większości głosów – należy przez to rozumieć większość głosów oddanych, głosami oddanymi są głosy za i przeciw
§ 12
- Zarząd Fundacji jest organem zarządzająco – wykonawczym.
- W skład Zarządu Fundacji wchodzi od jednej do trzech osób powoływanych na czas nieoznaczony, przez Fundatorów.
- Z mocy Statutu w skład pierwszego Zarządu Fundacji wchodzą Fundatorzy, pełniąc funkcję Zarządu Fundacji, Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu.
- Następnych członków Zarządu, dla rozszerzenia składu Zarządu lub na miejsce osób, które przestały pełnić tą funkcję, powołuje swą decyzją Zarząd, na posiedzeniu Zarządu, w formie uchwały.
- Przy Zarządzie dwuosobowym Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa Zarządu i Wiceprezesa Zarządu.
- Przy Zarządzie trzyosobowym Zarząd wybiera ze swego grona Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu i Członka Zarządu.
- Członkiem Zarządu (osobą wchodzącą w skład Zarządu) nie może być osoba prawna.
- Zarząd Fundacji w całości lub jego poszczególni członkowie (osoby wchodzące w skład Zarządu) mogą być odwołani przez Fundatorów.
- Członkostwo w Zarządzie Fundacji wygasa wskutek odwołania przez Fundatorów, a także wskutek zrzeczenia się mandatu, śmierci, całkowitego ubezwłasnowolnienia, skazania za przestępstwo umyślne w rozumieniu przepisów kodeksu karnego, osadzenia w zakładzie karnym w celu odbywania kary pozbawienia wolności na okres dłuższy niż 9 miesięcy a także wskutek długotrwałej (nie mniej niż 9 m-cy) bierności w wykonywaniu obowiązków członka Zarządu, nie podejmowania i nie wykonywania tych obowiązków, nie uczestniczenia w pracach Zarządu – niezależnie od przyczyn tego stanu rzeczy.
- W przypadku zmniejszenia się składu Zarządu wskutek odwołania albo wygaśnięcia mandatu – Zarząd pełni swe funkcje w pomniejszonym składzie do czasu uzupełnienia składu Zarządu.
- W przypadku Zarządu dwu lub trzyosobowego, podejmuje on swoje decyzje na posiedzeniach Zarządu, kolegialnie, w formie uchwał, zwykłą większością głosów.
- W przypadku Zarządu dwuosobowego, w razie wystąpienia równej ilości głosów ZA i PRZECIW w głosowaniu nad podjęciem decyzji Zarządu – decydujący jest głos Prezesa Zarządu.
§ 13
- Zarząd Fundacji kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji dotyczących Fundacji, a w szczególności:
- uchwalanie planów działania i planów finansowych;
- uchwalanie regulaminów i wewnętrznych procedur Fundacji, z wyjątkami określonymi statutem;
- zarządzanie majątkiem i funduszami, przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, przydziałów, subwencji i dotacji, pozyskiwanie środków i aktywów z funduszów i źródeł zewnętrznych, pozyskiwanie tzw. środków unijnych, etc.;
- ustalanie zasad i wielkości zatrudniania w Fundacji a także zasad i wysokości wynagradzania pracowników Fundacji;
- zawieranie umów w imieniu Fundacji, składanie oświadczeń woli, dokonywanie czynności prawnych w imieniu Fundacji w sposób określony w paragrafie 14;
- określanie szczegółowego trybu i zasad swojego funkcjonowania w Regulaminie Zarządu;
- podejmowanie uchwał w sprawie zmiany Statutu, przekształceń organizacyjno-prawnych, połączenia się fundacji z innymi podmiotami, zmiany statusu organizacyjno-prawnego, postawienia Fundacji w stan upadłości a także w stan likwidacji
- Zarząd co roku, do dnia 30 września przedkłada Fundatorom roczne sprawozdanie z działalności Fundacji, co nie dotyczy sytuacji, w której Zarząd jest jednoosobowy a jego funkcje sprawuje Fundator.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania konkretnymi sprawami lub konkretną sprawą Fundacji.
§ 14
- Oświadczenia woli składa w imieniu Fundacji, zawiera umowy, zaciąga zobowiązania, zwalnia z zobowiązań zaciągniętych wobec Fundacji a także dokonuje innych czynności prawnych w imieniu Fundacji – Prezes Zarządu Fundacji lub Wiceprezes Zarządu Fundacji jednoosobowo i samodzielnie.
§ 15
RADA FUNDACJI
- Rada Fundacji jest organem kontrolnym Fundacji, doradczym, opiniującym i kreacyjnym.
- Rada Fundacji składa się z trzech do pięciu członków, w tym Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Członków Rady.
- Pierwszą Radę Fundacji powołuje Fundator.
- W przypadku ustania członkostwa w Radzie Fundacji, Rada wybiera nowego członka (uzupełniając zwolniony mandat) nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od ustania mandatu poprzedniego członka.
- Kadencja członków Rady Fundacji trwa 4 lata i jest liczona dla każdego członka Rady odrębnie.
- Rada Fundacji wybiera nowych członków Rady nie później niż dwa miesiące przed upływem okresu kadencji dotychczasowego członka.
§ 16
- Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa wskutek zrzeczenia się mandatu, śmierci, całkowitego ubezwłasnowolnienia, skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne w rozumieniu przepisów kodeksu karnego, osadzenia w zakładzie karnym w celu odbywania kary pozbawienia wolności na okres dłuższy niż 9 miesięcy a także wskutek długotrwałej (nie mniej niż 18 m-cy) bierności w wykonywaniu obowiązków członka Rady Fundacji, nie podejmowania i nie wykonywania tych obowiązków, nie uczestniczenia w pracach i posiedzeniach Rady – niezależnie od przyczyn tego stanu rzeczy.
- Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa również wskutek odwołania członka przez Fundatorów albo przez Radę, z tym, że odwołanie może nastąpić w razie:
- istotnego naruszenia postanowień Statutu;
- wykonywania zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Rady i nie daje się z tą funkcją pogodzić;
- choroby lub utraty sił powodujących trwałą niezdolność do sprawowania funkcji członka Rady Fundacji;
rażąco niewłaściwego wypełniania funkcji członka Rady Fundacji; - zachowania niegodnego, narażającego Fundatora oraz osoby z Fundacją związane, na utratę godności, honoru i dobrego imienia;
- Odwołanie z Rady Fundacji następuje w trybie natychmiastowym, z chwilą doręczenia osobie odwołanej pisemnego oświadczenia o odwołaniu.
§ 17
- Pierwsze posiedzenie Rady Fundacji zwołują Fundatorzy.
- Rada Fundacji wybiera spośród swoich członków Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.
- Kolejne posiedzenia Rady Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady albo w jego zastępstwie Wiceprzewodniczący Rady.
- Posiedzenia Rady Fundacji zwoływane są w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na rok.
- W posiedzenia Rady Fundacji może brać udział osoba wchodząca w skład Zarządu fundacji.
- Do udziału w posiedzenia Fundacji mogą być zapraszane przez Przewodniczącego albo przez Wiceprzewodniczącego Rady, osoby spoza Fundacji a w szczególności przedstawiciele organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
- Osoby zaproszone, wymienione w ust. 6, nie biorą udziału w głosowaniach Rady.
§ 18
- Do Rady Fundacji należy:
- nadzór nad realizacją głównych kierunków działania Fundacji i realizacją jej celów;
- nadzór nad zgodnością działalności Fundacji z postanowieniami Statutu i obowiązujących norm prawnych;
- występowanie do Zarządu Fundacji z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji;
- opiniowanie programów i planów działalności Fundacji;
- uchwalanie Regulaminu pracy Rady Fundacji i wewnętrznych regulaminów Fundacji z wyjątkami określonymi Statutem;
- opiniowanie preliminarzy budżetowych Fundacji;
- rozpatrywanie i opiniowanie sprawozdań z działalności Zarządu Fundacji;
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd.
§ 19
Rada Fundacji w celu wykonywania swych zadań, ma prawo żądać od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji a także ma prawo żądać od poszczególnych osób wchodzących w skład Zarządu Fundacji, pisemnych oświadczeń lub ustnych wyjaśnień.
§ 20
- Rada Fundacji podejmuje swoje decyzje poprzez uchwały podjęte w sposób określony w §11.
- W przypadku głosowania, w którym wystąpi równa ilość głosów ZA i PRZECIW, decyduje głos Przewodniczącego Rady lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego Rady.
ROZDZIAŁ IV
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 21
- Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1000,00 PLN (słownie: jeden tysiąc złotych i 00/100), wymieniony w akcie notarialnym jej ustanowienia.
- Majątek Fundacji oprócz majątku początkowego wymienionego w ust. 1 tworzy również mienie nabyte przez Fundację w toku jej działalności.
- Dochody Fundacji mogą pochodzić ze wszystkich legalnych źródeł dochodów, a w szczególności z:
- funduszu założycielskiego;
- praw majątkowych, ruchomości i nieruchomości stanowiących własność Fundacji;
- ze zbiórek i imprez publicznych prowadzonych na podstawie zezwoleń właściwych organów administracji;
- odsetek od lokat bankowych;
- odsetek od obligacji emitowanych w Polsce zgodnie z obowiązującymi przepisami lub z tytułu posiadania papierów wartościowych;
- w związku z prowadzoną (ewentualną) współpracą międzynarodową;
- darowizn, spadków i zapisów od krajowych i zagranicznych podmiotów, osób, osób prawnych i organizacji;
- sponsoringu, to jest umów o celowe finansowanie określonej działalności lub przedsięwzięcia w zamian za promocję sponsora;
- grantów – w tym umów o przekazanie Fundacji środków na określone cele z obowiązkiem rozliczenia;
- odsetek od dywidend i zysków z akcji i udziałów;
- wynagrodzenia z tytułu prowadzenia odpłatnej działalności statutowej;
- dotacji i subwencji od osób prawnych i organizacji zagranicznych i międzynarodowych.
§ 22
- Majątek Fundacji może być lokowany na rachunkach, lokatach bankowych, w obligacjach, akcjach i udziałach, w nieruchomościach oraz w ruchomościach, które stanowią, w rozumieniu obowiązujących przepisów, środki trwałe.
- Fundacja może tworzyć fundusze, w tym również fundusze celowe.
- Fundacja może tworzyć szczególne fundusze celowe z dochodów określonych w § 21 lit. g), nazwać je imieniem osób, które przekazały Fundacji środki w drodze spadku lub zapisu, na których zgromadzane są środki otrzymane od w/w osób z w/w tytułów.
- Decyzje co do utworzenia funduszy celowych i szczególnych funduszy celowych, jak również określenia wysokości kwot przekazywanych na fundusze, a także określenia sposobu dysponowania środkami zgromadzonymi na funduszach podejmuje Zarząd Fundacji, kierując się – odnośnie funduszy opisanych w § 22 ust. 3 – wola spadkodawców i zapisodawców.
§ 23
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkodawców lub donatorów.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, tylko wówczas gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku, wyraźnie przewyższa długi spadkowe.
§ 24
Dochody uzyskiwane przez Fundację przeznaczane są na realizację celów statutowych oraz pokrycie kosztów działalności Fundacji.
§ 25
Fundacja może gromadzić swoje fundusze w walucie polskiej oraz w walutach obcych, we właściwych bankach, zgodnie z przepisami polskiego prawa.
§26
- Majątek Fundacji nie może być obciążony przez:
- udzielanie z majątku Fundacji pożyczek lub zabezpieczanie majątkiem Fundacji zobowiązań – w stosunku do członków organów Fundacji, do pracowników organów Fundacji a także osób wobec których członkowie organów lub pracownicy są osobami bliskimi w rozumieniu przepisów kodeksu prawa rodzinnego i opiekuńczego;
- przekazywanie majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz osób im bliskich – na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie miałoby nastąpić nieodpłatnie lub na zasadach preferencyjnych;
- wykorzystywanie majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz osób im bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystywanie będzie związane z realizacją celów statutowych Fundacji;
- dokonywanie przez Fundację na preferencyjnych zasadach, zakupów towarów lub usług, od podmiotów, w których w organach zarządzających, uczestniczą członkowie organów Fundacji lub osoby im bliskie.
§ 27
- Fundacja prowadzi gospodarkę rachunkową i księgi rachunkowe na zasadach określonych właściwymi przepisami prawa polskiego.
- W księgach rachunkowych, odpłatna i nieodpłatna działalność Fundacji księgowana jest odrębnie.
ROZDZIAŁ V
ZMIANA STATUTU FUNDACJI
§ 28
- Zmiana Statutu Fundacji nie może prowadzić do ograniczenia dotychczasowych celów statutowych Fundacji.
- Decyzje w przedmiocie zmiany Statutu podejmuje Zarząd Fundacji, podejmując w tej sprawie uchwałę.
- W przypadku zmiany Statutu dokonywanej przez pierwszy Zarząd Fundacji, w którego skład wchodzą tylko Fundatorzy (§ 12 ust.3), dla zmiany Statutu wystarczająca jest uchwała dwuosobowego Zarządu w osobie Fundatorów.
- Dla zmiany Statutu dokonywanej przez Zarząd w przypadkach niewymienionych w ust. 3, dla zmiany Statutu konieczna jest uchwała Zarządu podjęta w obecności co najmniej dwóch członków Zarządu.
- Przy Zarządzie dwuosobowym, zmiana Statutu następuje, gdy uchwała w sprawie zmiany Statutu jest podjęta jednomyślnie.
- Przy Zarządzie trzyosobowym, zmiana Statutu następuje, gdy za zmianą Statutu głosuje co najmniej dwóch członków Zarządu.
§ 29
- Fundacja dla urzeczywistniania swoich celów statutowych może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach.
- Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku miałoby dojść do zmiany celów Fundacji.
- W sprawach połączenia się z inną fundacją, decyzje podejmuje Zarząd, po rozpatrzeniu opinii wydanej w tej sprawie przez Radę Fundacji.
- Przy Zarządzie dwuosobowym, skuteczne podjęcie uchwały o połączeniu z inną Fundacją następuje gdy podjęcie uchwały dokonane jest w obecności wszystkich członków Zarządu, jednomyślnie.
- Przy Zarządzie trzyosobowym, skuteczne podjęcie uchwały o połączeniu z inną Fundacją następuje gdy podjęcie uchwały dokonane jest w obecności wszystkich członków Zarządu większością głosów.
ROZDZIAŁ VI
LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 30
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub wyczerpania środków finansowych i majątku fundacji.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd, po rozpatrzeniu opinii wydanej w tej sprawie przez Radę Fundacji.
- Przy Zarządzie dwuosobowym, skuteczne podjęcie uchwały o likwidacji Fundacji następuje gdy podjęcie uchwały dokonane jest w obecności wszystkich członków Zarządu, jednomyślnie.
- Przy Zarządzie trzyosobowym, skuteczne podjęcie uchwały o likwidacji Fundacji następuje gdy podjęcie uchwały dokonane jest w obecności wszystkich członków Zarządu większością głosów.
§ 31
- Likwidatorów Fundacji wyznacza Zarząd Fundacji.
- Do obowiązków Likwidatora Fundacji , w szczególności należy:
- wniesienie wniosku do właściwego Sądu o postawienie Fundacji w stan likwidacji;
- wezwanie wierzycieli Fundacji do zgłaszania swych wierzytelności w terminie trzech miesięcy od daty ukazania się ogłoszenia o upadłości we właściwym medium publikacyjnym;
- sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań;
- ściągnięcie wierzytelności, wypełnienie zobowiązań oraz spieniężenie majątku fundacji;
- przekazanie wskazanym podmiotom środków majątkowych pozostałych po zaspokojeniu wierzycieli;
- zgłoszenie zakończenia likwidacji do właściwego sądu z wnioskiem o wykreślenie Fundacji z Rejestru;
- przekazanie dokumentów Fundacji do Archiwum Państwowego;
- sporządzenie planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań.
§ 32
Środki majątkowe pozostałe po zlikwidowaniu Fundacji, mogą być przeznaczone na rzecz innych fundacji lub stowarzyszeń o zbliżonych celach statutowych.
§ 33
O zlikwidowaniu Fundacji powiadamia się Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.